Wet- en regelgeving
Invoeringsbesluit Omgevingswet
Het ontwerp-Invoeringsbesluit Omgevingswet wijzigt de vier AMvB’s onder de Ow en 40 andere besluiten, trekt 35 besluiten in en regelt overgangsrecht, waaronder een set van voormalige rijksregels voor het omgevingsplan en de waterschapsverordening.
Wet keuzevrijheid openingstijden winkeliers
Dit voorstel van wet strekt ertoe de keuzevrijheid van de winkelier over openstelling van zijn winkel te verankeren, binnen de grenzen van de bij of krachtens de Winkeltijdenwet vastgestelde openingstijden. Het voorstel heeft als gevolg dat een winkelier zijn winkel niet open hoeft te stellen (of te sluiten) op tijden waar hij niet uitdrukkelijk mee heeft ingestemd. Met dit wetsvoorstel wordt voorkomen dat een ander dan de winkelier, zoals de verhuurder, een vereniging van eigenaren of een winkeliersvereniging, zonder instemming van de winkelier, besluit over de openingstijden.
Wijziging van de Gaswet en van de Mijnbouwwet betreffende het minimaliseren van de gaswinning uit het Groningenveld
Afkondiging Stb. 2018, 371
Deze wet treedt in vier fasen in werking, te weten de dag na uitgifte van het Staatsblad, 1 januari 2019, 1 oktober 2019 en een nog nader te bepalen tijdstip Stb. 2018, 372
Jurisprudentie
AbRS 17 oktober 2018, ECLI:NL:RVS:2018:3383
Een veerpont is geen bouwwerk en hiervoor is dus geen omgevingsvergunning om te bouwen nodig. Schepen die bedoeld zijn om te varen en waarvan de primaire functie varen is, voldoen niet aan de definitie varen. Dergelijke bouwwerken zijn niet met de grond verbonden en niet bedoeld om ter plaatse als woning of ander bouwwerk te functioneren. Dat de afstand die de veerpont elke dag aflegt betrekkelijk gering is, maakt niet dat het bedoeld is om ter plaatse te functioneren.
De machine, klipankers en kabels waarmee de veerpont verbonden is met de rivierbodem zijn niet als bouwwerk aan te merken, omdat ze verbonden zijn met de veerpont en daar niet los van gezien kunnen worden.
AbRS 17 oktober 2018, ECLI:NL:RVS:2018:3344
Het enkele feit dat een besluit is genomen door een niet bevoegd bestuursorgaan is onvoldoende grond voor het oordeel dat een dergelijk besluit van rechtswege nietig zou zijn. Onbevoegd genomen besluiten zijn vatbaar voor vernietiging door de rechter, maar kunnen in rechte onaantastbaar worden als ze niet op tijd in beroep zijn gegaan tegen het besluit.
Rechtszekerheid brengt met zich mee dat een besluit slechts van rechtswege nietig is, wanneer de fatale gebrekkigheid zo duidelijk is, dat deze ook voor de betrokken burgers redelijkerwijs duidelijk had moeten zijn.
Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en actualiteiten in het omgevingsrecht? Ruimtemeesters houdt wekelijks de laatste jurisprudentie bij. Volg onze LinkedIn bedrijfspagina of het nieuws op onze website.