1-jarige vergunningverlener

Als vergunningverlener van evenementen ben ik binnen Ruimtemeesters een vreemde eend in de bijt. Waar het gros van mijn collega Ruimtemeesters zich bezighouden met omgeving gerelateerde onderwerpen, stort ik mij sinds een ruime maand op de wonderbaarlijke wereld van evenementen binnen de gemeente Amsterdam, Stadsdeel Nieuw-West. Voordat ik deze uitdaging met beide handen aanpakte, vervulde ik (vanaf april vorig jaar) deze functie in opdracht van de toeristische gemeente Berg en Dal. Wetend wat ik nu weet, gewerkt hebbende in twee gemeenten, wat is voor mij het grootste voordeel van het werken bij Ruimtemeesters?

Details maken het verschil

Hoewel de procedures rondom de vergunningverlening van evenementen bij gemeenten op hoofdlijnen overeenkomen, maken de details een wereld van verschil. Bij hoofdlijnen kan gedacht worden aan de noodzakelijkheid om een aanvraag te moeten doen voor een evenementenvergunning, om bij bepaalde evenementen advies te vragen van partners en om de vergunning te verlenen of te weigeren. Bij details heb ik het over de manier waarop een evenement aangevraagd wordt, welke documenten hiervoor vereist zijn, hoe een risicoscan plaatsvindt, welke (interne en externe) adviseurs adviseren bij welk type evenement, welke eisen deze adviseurs stellen aan adviesaanvragen, op basis van welk beleid een vergunning al dan niet verleend mag worden, hoe politiek gevoelig het verlenen of weigeren van een evenement ligt, et cetera. Bij Ruimtemeesters krijg ik de kans om bij diverse gemeenten in de keuken te kijken.

Leergierig

Dit grote verschil in de vergunningverlening tussen gemeenten (en dus het werken op basis van detachering), vereist een flinke hoeveelheid aanpassingsvermogen en leergierigheid. Daar tegenover staat echter dat alle diverse opgedane inzichten (zoals eerdergenoemde details van procedures), weer toegepast kunnen worden op een andere plek. Ook niet onbelangrijk hierbij, is het uitbreiden van je netwerk, omdat je in de ene gemeente met andere collega’s en (mogelijk) adviseurs (veiligheidsregio, politie, etc.) samenwerkt dan in de ander. Dit alles komt mijn persoonlijke ontwikkeling in het vakgebied sterk ten goede. Combineer dit met de behulpzaamheid van mijn collega Ruimtemeesters en de grote hoeveelheid kennis en ervaring dat gedeeld wordt op het interne portaal en tijdens onze ‘meesterproeven’, en je hebt mijns inziens het grootste voordeel van het werken bij Ruimtemeesters te pakken.


Nieuwsgierig geworden naar werken bij Ruimtemeesters? Bekijk onze vacatures of neem contact op via 088-4002800.

Gepubliceerd op mei 1, 2019 en geschreven door:
Ruimtemeesters

Ruimtemeesters

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbriefinschrijving