In de toekomst de RO’er als vergunningverlener?

De grote stelselwijziging zit er dan toch aan te komen. Straks wordt het eenvoudiger en beter. Nu heb ik, na jaren ervaring in de ruimtelijke ordening met postzegelplannen en uitgebreide procedures, ook een aantal jaren ervaring opgedaan in de plantoetsing/ vergunningverlening. Mijn beeld daarbij is dat een groot gedeelte van de aanvragen particuliere initiatieven betreft met betrekking tot woninguitbreiding, bijgebouwen, bedrijfsvestiging etc. Het zijn niet de plannen waarvoor de rijksoverheid de Omgevingswet heeft geschreven, maar wel een realiteit die gewoon doorgaat; wel of geen Omgevingswet.

Zouden ook die ruimtelijke plannen eenvoudiger en beter afgewikkeld kunnen worden? Dit zijn dan aanvragen die met afwijking van het bestemmingsplan vergund moeten worden. De aanvragen conform bestemmingsplan verlopen namelijk best soepel. Het bestemmingsplan bevat bindende regels voor burgers, bedrijfsleven en overheid. Een strijd met het bestemmingsplan is een weigeringsgrond, mits er niet afgeweken kan worden. Daarbij geldt het criterium dat er geen strijd mag zijn met een goede ruimtelijke ordening (let op de dubbele ontkenning). Dat laatste is belangrijk, omdat een vergunning met afwijking dus een motivering moet bevatten waarom er wel of geen sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

Van plantoetsing naar planbeoordeling

Dit proces begint dus bij een plantoetsing, wat niet meer inhoudt dan een vergelijking tussen maatvoering en gebruik van het bouwplan met maatvoering en gebruik uit het bestemmingsplan. Met als eindpunt: het past of het past niet. In het laatste geval volgt een beoordeling/ afweging waaruit gaat blijken dat het bouwplan toch gerealiseerd mag worden. Mijn ervaring is dat aan veel particuliere plannen wordt meegewerkt. Tot zover dan de sturende werking van het bestemmingsplan.

Maar we gaan naar de Omgevingswet waarin alles anders wordt. Wat doen we straks anders bij een bouwplan dat bijvoorbeeld hoger is dan de bouwhoogte uit het omgevingsplan?

Nog steeds moet er een beoordeling plaatsvinden. Nu doen we dat met behulp van termen als afwijken en toelaten. Straks beoordelen we de hoogte in het licht van kwaliteit en doelstellingen. Voor het resultaat buiten, maakt het niets uit. Voor de aanvrager telt dat resultaat, de weg ernaartoe is van minder belang. In het veld van de particuliere aanvragen lijkt de Omgevingswet op een nieuwe taal voor eenzelfde realiteit.

Wie wordt verantwoordelijk?

Wat ook interessant is, is de vraag wie de beoordeling gaat maken en/of schrijven. In het huidige systeem komt de RO-medewerker na de plantoetser, maar ik heb de indruk dat de beoordeling van ruimtelijke plannen naar voren schuift. Misschien dat de RO-medewerker nog eens vergunningen gaat verlenen. Ik denk dat de beoordeling van bouwplannen toch door hen gedaan gaat worden. Daar kan de verslaglegging van de plantoetsing ook wel bij. Met de private kwaliteitsborging blijft er van het werk van vergunningverlener toch weinig over. Lijkt me prima om de zaak aan RO over te laten. Maar zijn zij daar ook klaar voor?

Lees ook deel twee van deze blog over het vergunningverleningsproces

Op dit moment is er in ieder geval nog genoeg te doen voor Wabo Casemanagers. Lijkt het je leuk om bij Ruimtemeesters aan de slag te gaan? Neem contact op voor meer informatie of solliciteer direct op de vacature voor Casemanager Wabo en ontwikkel je expertise door bij verschillende gemeenten te werken!

Gepubliceerd op jul 20, 2021 en geschreven door:
Casper Flier

Casper Flier

Medior Consultant Ruimtelijke Ontwikkeling

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbriefinschrijving