Beleid Leefomgeving

Wat komt er kijken bij het beleid op de leefomgeving?

Het beleid rondom de fysieke leefomgeving wordt steeds omvangrijker en complexer. Het vakgebied verbreedt zich onder invloed van de nieuwe Omgevingswet met aspecten als gezondheid, veiligheid en duurzaamheid, maar ook verbindingen met beleid uit het sociaal domein worden steeds vaker gemaakt.

Beleid moet niet alleen nog meer in volledige samenhang, maar moet ook grondig worden afgestemd met inwoners en ondernemers binnen uw gemeente. De Omgevingswet vraagt om een samenhang tussen de verschillende beleidsdocumenten, zowel in de breedte tussen beleidsterreinen en deelgebieden, als in detailniveau tussen de ambities uit Omgevingsvisie, de gebiedsdoelstellingen uit beleidsprogramma’s en de juridische vertaling naar het omgevingsplan.

Met andere woorden: het beleid op de leefomgeving moet inmiddels echt Omgevingswetproof worden opgesteld.

Hulp bij uw ruimtelijk beleid

Ruimtemeesters begeleidt u bij het opstellen van ruimtelijk beleid en zorgt voor het juiste draagvlak bij gemeentebestuur en vakafdelingen. Daarnaast richten wij een uitgebreid participatietraject in.

Onze adviseurs hebben allemaal hun eigen expertise die breder gaat dan alleen ruimtelijke ordening. We beschikken daarnaast over een breed netwerk van zelfstandigen dat onze kennis aanvult waar dat nodig is. Met ons team van interne en externe adviseurs overzien wij het geheel van de fysieke leefomgeving.

We stellen voor u graag de benodigde beleidsnota’s rondom actuele thema’s in de fysieke leefomgeving op. Denk hierbij bijvoorbeeld aan evenementenbeleid, beleid arbeidsmigranten, beleid flexwonen, beleid energietransitie, beleid gezonde leefomgeving of beleid rondom herbestemming en transformaties.

Onze aanpak voor uw beleid leefomgeving

Bent u als adviseur ruimtelijke ordening of beleidsmedewerker ruimte bij de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen van beleid rondom ruimtelijke ontwikkeling of beheer van de leefomgeving? Wij bespreken in een adviesgesprek graag uw behoefte aan actueel en uitvoerbaar beleid. Samen met u bepalen we de juiste strategie, verdelen we de taken en stellen we aan de hand daarvan een op maat gemaakte offerte op. Onderdeel hiervan vormen ook de benodigde presentaties aan raad en college en het benodigde participatietraject.

Door onze combinatie van detachering en advies kunnen wij zowel extern als intern uw beleidsnota’s opstellen. Dus ook voor een goede projectleider ruimtelijk beleid als tijdelijke aanvulling van uw team bent u bij ons aan het juiste adres.

Ruimtelijke onderbouwing

Onze ruimtelijke onderbouwingen brengen alle aspecten uit de leefomgeving samen en geven ruimte en kwaliteit aan ontwikkelingen.

Lees verder

Locatiescan

Onze locatiescans geven inzicht in de ontwikkelmogelijkheden en belemmeringen van uw vastgoed of planlocatie.

Lees verder

Outsourcing

Wij nemen graag uw stapel dossiers uit handen, van principeverzoeken tot bestemmingsplannen; wij creëren ruimte in de werkvoorraad

Lees verder

Proces-en projectleiding

Geen proces of procedure is ons te gek, wij leiden uw ontwikkelproject of ruimtelijke procedure in goede banen.

Lees verder

Evenementen

Uw evenementenlocaties zijn bij ons in goede handen; geluid, veiligheid en gezondheid.

Lees verder

Direct hulp of advies nodig?

Niet gevonden wat u zocht of hulp nodig bij specifieke vraagstukken? Neem direct contact met ons op:

088 – 400 28 00
welkom@ruimtemeesters.nl

Wij bieden de overheid en marktpartijen praktische en effectieve oplossingen, lees hier meer over onze diensten.

Hulp nodig op het gebied van Beleid Leefomgeving?